Begin bevalling

Weeën
De baarmoeder is een grote spier die onder invloed van hormonen samentrekt, deze samentrekking is een wee of contractie. Weeën zorgen voor het verweken en opengaan (ontsluiten) van de baarmoedermond. Bij een eerste kindje duurt de ontsluiting gemiddeld 12 tot 24 uur. Bij een volgend kind is dit over het algemeen korter, de ontsluiting verloopt makkelijker omdat de baarmoedermond al een keer open geweest is.

Weeën die voor ontsluiting zorgen doen pijn, volgen elkaar sneller op, duren langer en worden steeds sterker. Weeën gaan dan ook steeds meer pijn doen, hierdoor worden ze effectiever.
Een wee heeft een aanloop, een hoogtepunt en een uitloop. Nadat de wee zijn top heeft bereikt, neemt de sterkte af en krijg je even rust. Een goede wee duurt ongeveer één of anderhalve minuut van begin tot einde.

Vruchtwater
Wanneer de vliezen breken, verlies je vocht zonder dat je het op kunt houden. Het vocht is dun zoals water uit de kraan en voelt niet plakkerig zoals afscheiding.

Als je vliezen gebroken zijn, heb je iets meer kans op een infectie bij de baby, met name als dit langer dan 24 uur het geval is. Hygiëne is nu extra belangrijk. Het is niet verstandig om zonder overleg met de verloskundige in bad te gaan, douchen is geen probleem. Daarnaast raden we je af om te vrijen of tampons te gebruiken.

Bloedverlies
Aan het eind van de zwangerschap verlies je soms een klein beetje roze of bruin bloed. Dit komt meestal omdat de baarmoedermond zich aan het voorbereiden is. Het is onschuldig, je hoeft ons hiervoor niet te bellen.
Ook kun je aan het eind van de zwangerschap wat taai slijm verliezen, soms met wat rood bloed erbij. Dit kan (een deel van) de slijmprop zijn, dit is heel normaal. Ook hiervoor hoef je de verloskundige niet te bellen, de bevalling kan nog steeds een poosje op zich laten wachten als je de slijmprop verloren bent.